'Winkelomzet grote steden als Den Haag terug op niveau'

12 February 2023, 12:00 uur
Den Haag & Regio
mainImage
Darpan van Kuik

Van het 'nieuwe normaal' lijkt in de winkelstraat geen sprake meer. Grote steden scoren als vanouds, de online groei neemt af, klanten winkelen langer en zoeken opnieuw gemak en beleving. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van salesdata en bezoekersgedrag van RetailSonar.

Door corona ontvingen retailers minder klanten, maar wie langs kwam kocht wel meer. “Die effecten zijn uitgewerkt”, vertelt Pieter-Jan de Smet van RetailSonar. “Het aantal bezoekers in non-food steeg, terwijl de stijging van het aantal supermarktbezoekers voorbij is.” De impact van de inflatie is wel voelbaar in het gemiddelde aankoopbedrag. “Klanten gaven in 2022, vergeleken met het ‘laatste normale retailjaar’ 2019, per winkelbezoek minder geld uit.”

“Minder dagjesmensen, amper toeristen, gesloten scholen en lege kantoorgebouwen. Retaillocaties in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag verloren de afgelopen jaren tot 30% omzet. Niets daarvan in 2022. De grote steden scoren zelfs 2% beter dan drie jaar geleden”, aldus De Smet. “Ook bij winkelcentra zie je een gelijkaardige trend. Nu de impact van de pandemie afzwakt, is ook hier het grootste omzetverlies voorbij."